Ga naar de hoofdinhoud

Je cookievoorkeuren - Vilvoorde

Cookies accepteren helpt ons dit platform te verbeteren. Lees ons cookiebeleid.

Vilvoorde Home
  • Home
  • Activiteiten
  • Over
  • Veelgestelde vragen

Bram D'Hondt

Lid sinds 25 oktober 2021

Alle bijdrage die door deze deelnemer zijn ingediend

Er zijn 3 projecten beschikbaar.
Populair ideeën zijn geladen.

Nieuwe, nette voetpaden en een verkeersveilige, minder drukke Leeuwerikenlaan

Bram D'Hondt•5 jaar geleden Zoals vele straten in Koningslo ligt de Leeuwerikenlaan er ronduit triestig bij. De voetpaden zijn in erbarmelijk slechte staat en een dagelijkse ergernis voor iedereen die er woont of erlangs moet. Auto’s worden gedwongen op het voetpad te parkeren en boomwortels duwen de stoeptegels naar boven. Het gevolg is dat tegels los en scheef zijn gaan liggen en er her en der putten en verzakkingen zijn ontstaan. Er zijn ook al diverse malen zinkgaten ontstaan (zie foto), het laatste is nauwelijks een paar dagen oud. In het beste geval worden dergelijke gaten met tape afgeplakt en een beetje opgelapt. Op verschillende plekken zijn er geen tegels of kiezels meer zodat je na een fikse regenbui door het slijk moet ploeteren en zelfs moet uitkijken dat je niet in een (diepe) plas sukkelt. Op sommige plaatsen ligt het voetpad er zelfs zo slecht bij dat je als voetganger gedwongen wordt op de weg te lopen om niet te struikelen. Je zal maar slecht te been zijn, je met een rolstoel verplaatsen of met een kinderwagen op het voetpad wandelen. Sociaal is anders. Rekening houdend met de toegenomen verkeersdrukte, niet zelden zonder aangepaste snelheid mede door het ontbreken van verkeersremmers en duidelijk zichtbare maximale snelheidsaanduidingen, is dit allesbehalve een veilige verkeerssituatie. Door alle infrastructuurwerken en daarmee verband houdende omleidingen in de buurt is er bovenop het sluipverkeer dat al aanwezig was nog een pak extra verkeer bijgekomen, waaronder bussen van De Lijn en zwaar vrachtverkeer dat door de straat davert. ’s Ochtends en ’s avonds ontstaan er hierdoor files in de straat. Het is frustrerend dat bij omleidingen al het verkeer nog maar eens (maandenlang) door onze straat wordt gesluisd terwijl er ondertussen, ondanks herhaaldelijke klachten, geen enkele aanzet tot verbetering is m.b.t. de Leeuwerikenlaan. Daarbovenop zijn er ook nog de gekken die onze straat als racebaan gebruiken en dit gebeurt lang niet alleen ’s avonds of ‘s nachts. Ik moet er geen tekening bij maken hoe gevaarlijk dit is in een straat waar veel gezinnen met jonge kinderen wonen. Ook de netheid laat te wensen over. Zwerfvuil is een probleem, vuilnisbakken zijn er niet, onkruid tiert welig en regelmatig vind je hondenpoep op de stoep. Als je pech hebt vind je misschien lege drankflessen in je voortuin (al meegemaakt). Dit alles geeft onze straat een treurige en verwaarloosde aanblik. Beschamend.  Daarom graag dringend een structurele aanpak van de Leeuwerikenlaan. Bewoners hebben recht op een propere, verkeersveilige straat, zonder aanzuigeffect voor het gemotoriseerd verkeer, en met nieuwe, nette voetpaden. Dat is geen vraag om luxe maar om basiscomfort.

Geplande distributie GFT-containers: graag daarop voorziene voetpaden

Bram D'Hondt•5 jaar geleden Incovo schakelt vanaf maart volgend jaar over naar de inzameling van gft met containers. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen ze gebruiksvriendelijker vinden. Ze zijn gratis en niet verplicht. Alleen de jaarsticker op de container moet je betalen. Op zich een prima idee, maar als ik even rondom me heen kijk in Koningslo en in vele straten de slechte staat van de voetpaden aanschouw stel ik me vragen bij het praktisch verloop van de gft-ophaling. In de Leeuwerikenlaan bijvoorbeeld moeten chauffeurs gedwongen op het scheefgezakte voetpad parkeren vol putten en bulten, gescheiden door bomen waarvan de wortels de stenen van het trottoir omhoog duwen. Na een regenbui ontstaan er her en der (diepe) plassen waar het voetpad is ingezakt of er geen stenen meer liggen. Op vele plaatsen is er nauwelijks of geen extra ruimte. Een gebruiksvriendelijk alternatief voor afvalophaling promoten is op zich prima, maar is er - rekening houdend met de slechte staat van de voetpaden in Koningslo - ook gedacht aan de praktische realisatie van dit plan?

Verfraaiing van bermen en perken in Koningslo

Bram D'Hondt•5 jaar geleden Telkens er voor bepaalde werken putten worden gegraven in onze wijk op de berm of perken worden omgewoeld, worden die nadien gewoon dichtgegooid met als resultaat dat er een modderig stuk grond achterblijft met onkruid erop. Dit moet beter kunnen. Verzorg de bermen en perken en verwijder regelmatig het onkruid. Verfraai de openbare ruimte zoals bijvoorbeeld het rondpunt Het Voor, een kaal, fantasieloos perk zonder enige vorm van decoratie. Een betere aankleding van de openbare ruimte zou de wijk ongetwijfeld opwaarderen.
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
Mogelijk gemaakt doorGo Vocal voorheen CitizenLab